Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Tak nám zase začala výstavka E3, snad nejdůležitější akce videoherního průmyslu tento rok. A začal to Microsoft, pro mě ale již nikoli v tak velkolepém stylu jako minulý rok, když představil svůj Natal, nyní přejmenovaný na Kinect. Jakkoli jsem byl před rokem touto dobou doslova šokován z Natalu, za tu dobu jsem vystřízlivěl a po prezentaci MS si potvrdil své domněnky. MS to sice dříve popíral, Kinect je ale jen a pouze v současném stavu prostě jiné Wii, nebo EyeToy. Ano, je skvělé, že není třeba nic držet v rukách, ale na druhou stranu se mluví o velkém lagování. A skrze představené hříčky jsem vlastně nic revolučního nenašel.

Všechno tu už dříve bylo právě v podobě Wii nebo EyeToy od Sony. Až moc okaté je, že Sony i MS i přes velkohubá prohlášení prostě a jednoduše cílí na obrovský úspěch Nintenda na poli casual hříček pro nenáročné hráče a rodiny. Ten kdo má Wii, ten u něj určitě také zůstane a i když jsem se onehdy krátkou dobu bavil s kamarády před kamerkou Eye při mytí oken a boxování do padajících postaviček, již léta se mi na všechny ty EyeToy hříčky jen práší. Ano, já sice nejsem ta správná cílovka, ale stejně jsem tak trochu zklamán, že náročnější hráč mého ražení si na Kinectu asi moc zajímavostí nenajde.

Ano, moc se těším, až si to vyzkouším na vlastní kůži, ale stejně nepředpokládám, že bych u toho delší dobu zůstal. K čemu poskakování/boxování/běhání/kmitání/atd. na 100 a jeden ten samý způsob, jaký už tu byl mnohem dříve? To, že budu jen máchat rukama, tak to mě asi moc nepřesvědčí. Jasně, noví zákazníci si konzole jistě ze zvědavosti koupí rádi v setu s Kinect/Move, ale ti stávající asi moc důvodů k nákupu mít nebudou. Však podle průzkumu na Eurogameru o tyto nové technologie moc veliký zájem mezi stávajícími hráči není. Však ano, na jeden dva večery se tím v partě zabavíte, ale dlouhodobě vás to prostě přestane bavit.

 Jediné, co si na sobě dovedu představit, je snad Forza pro Kinect, leda by tedy simulace držení volantu v rukách fungovala na výbornou. Ale na druhou stranu ta hra bude od třetího dílu určitě mnohem jednodušší a obsah bude určitě mírně sešněrován. Kinect mě tak po dřívějším nadšení vůbec neoslovil, zase tu jsou jen dávno zažité hříčky pro děti a babičky. A navíc skoro přesně okopírované např. od EyePet nebo EyeToy Kinetic. Jasně, nechám se podat, až to uvidím na živo, ale na to poskakování před televizí mi bohatě stačí moje EyeToy a pár her na PS2. 

Mnohem příznivější zpráva pro mne je podzimní spuštění Live pro ČR (však už jsem měl z minulého roku jasné indicie, že letos to MS spustí i u nás – ale moc jsem jim nevěřil), byť je to trochu s křížkem po funuse.  Vsadil bych si, že podobně tu bude legální už i Games for Windows Live, protože obě služby spojuje stejné jádro postavené na technologii Passport a účty na GfWL i Xbox Live jsou archivované na stejných serverech, nota bene jsou vzájemně kompatibilní. Neočekávám, že všechny služby budou i u nás dostupné, nicméně alespoň účty fungovat budou.

Je ovšem otázka, jak se MS postaví nejen k převodu Gamerscore, ale hlavně k možnosti importu již koupených DLC a her z Xbox Live, protože přijít o tisíce korun za zakoupené věci na Live by asi nikdo nechtěl. To už bych raději zůstal s pololegálním UK účtem. Rozloučit se určitě budeme muset třeba s NetFlix půjčovnou a zřejmě i celým Video Marketplace, nicméně v našich podmínkách snad bude fungovat stahování všech her, včetně Games for Demand. Zajímavé, že se nemluví o podpoře na Slovensku, to by byla velká podpásovka, no možná se Slováci budou moci připojit na české účty.

 Rozhodně pěkná byla prezentace MP Medal of Honor, kdy se na scéně v konferenci EA objevila partička hráčů, nicméně velkou odlišnost od Modern Warfare 2 bych neočekával. Tomuto etalonu se prostě chtějí všichni přiblížit, mnohdy je to ale již dost okaté, jakoby jiní vývojáři neměli dost vlastní fantazie. Oproti tomu se velmi těším na návrat ke kořenům v Need for Speed: Hot Pursuit, však tyto díly patří mezi ty lepší a honičky jsem si onehdá dosti užíval zejména na první Playstation. Spolu s novým Driverem od Ubi pro mě největší zpráva dne.

Jo a nemůžu nevzpomenout na skvělý masakr v Dead Space 2. Demo vypadalo výživně a je jasné, že to bude mnohem větší krvák a masakr, než komornější jednička. Nepochybuji, že to bude ke konci roku velký hit. Ubi na začátku ale předvedl samé úchylárny, třeba ten Shaun White Skateboarding s létáním ve vysokých výškách? Uf, vůbec nic pro mě, tolik fantazie ani neocením. To jsem se více těšil na nového Drivera, jenž bude tentokrát situován do naprosté současnosti. Pokud by se Reflection vrátili k přímočaré hratelnosti jedničky v krásné grafice a solidní fyzice, jako fandovi série by mi to klidně docela stačilo.

Takže suma sumárum: Kinect mě zcela opustil, moc se těším na nové needy a Drivera, a samozřejmě na to, jak se MS popere s podporou Live u nás. Ještě nás čekají konference Nintenda a Sony, tak snad také vytáhnou nějaká opravdová esa z rukávu.