Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Zrovna nedávno jsem si uvědomil, že kdybych si měl vybrat, zdali budou všechny hry mít buď pouze singleplayer, nebo pouze multiplayer, neváhal bych a zvolil si tu první variantu. A mám pro to celou řadu dobrých důvodů. Tak předně z časových indispozic jsem zpravidla rád vůbec za dokončení singlu a na mulťák už tolik času nezbývá, ale to je celkem vedlejší. Jenže zrovna nedávno jsem si uvědomil, jak je v některých případech multiplayer pomíjivá a krátkodobá záležitost.

Tak si koupíte nějakou pěknou hru a po dokončení singlu se nadšeně vrhnete na multiplayer. Ten v tu doby hrají stovky a tisíce hráčů každou hodinu, takže není problém se připojit, nebo založit nějaký zápas. A navíc matchmaking vám zpravidla přidělí zhruba stejně zkušené protihráče. Zkrátka supr. Jenže jak jde čas, i u hry, kterou si koupilo několik milionů lidí, se multiplayer pomalu opouští a vyprazdňuje, až po několika měsících a v tom lepším případě letech, už multiplayer prakticky neexistuje (najdou se samozřejmě výjimky). Ještě mrzutější to ale bývá v případě, že třeba již po roce přijde na trh nástupce.

To pak celé davy hráčů spěšně přecházejí na nový díl, což bývá dost patrné třeba na našem písečku, kde těch hlavně konzolových online hráčů zase tolik není. Ještě horší to bývá u starých her, které si hodně lidí včetně mě kupuje v bazarech. Čerstvou zkušenost mám např. u kamarádovic Project Gotham Racingu 3, který se dá dnes pořídit skoro zadarmo. Je to pět let stará hra, má jednoho nástupce, a tak volný multiplayer dnes již vůbec neexistuje, což je docela škoda.

A i v případě jeho mladšího soukmenovce to není o moc lepší. Je ovšem na pochvalu, že tvůrci stále mají spuštěné servery pro uploadování fotografií a žebříčků, i když jejich využití už je spíše minimální. Až by se chtělo říci, že je škoda, jak vychází toliko stejných her, takže mnoho z těch starších už na poli onlinu upadá v zapomnění, což hráče, kteří si chtějí i po letech třeba jen tak na internetu zahrát svoji kdysi oblíbenou hru, trošku penalizuje. V tomto mě tak dost tankuje stále více propíranější myšlenka, že multiplayer by měl být samostatně placený.

Však jeho nabídka se v dritivé většině případu časem snižuje a platit nějaké měsíční poplatky po určité době za seance, které jsou buď poloprázdné, nebo již sporadické, mi přijde dost špatné. Jistě, to se nechá ošetřit, popř. pak multiplayer nechat zdarma, ale v mých očích to je tak v čase pomíjivá věc, že bych takovéto placení asi raději oželel. Však singl, ten přetrvá věky, což je u mnohých her záchranný kruh jejich časového zastarávání.