maquette banner

Pokud vám něco říkají tituly jako Antichamber, Manifold Garden, Portal, Superliminal, The Talos Principle či The Witness, určitě by vás mohla zajímat nová hádanková a logická hra z pohledu první osoby jménem Maquette. Jedná se o prvotinu amerického nezávislého studia Graceful Decay ze San Franciska, jež se inspirovala alespoň částečně ve všech těch výše zmíněných logických hříčkách. Na první pokus malého a neznámého indie výrobce je Maquette překvapivě produkčně naprosto špičkovým titulem, jenž oplývá mnohými přednostmi i daleko větších a dražších her AAA třídy: nádhernou grafikou, skvělou stylizací, příjemnou a licencovanou hudbou, jakožto i špičkovým a profesionálním dabingem v podání hvězdných herců.

Maquette je vlastně surreální výlet do vzpomínek jednoho láskyplného vztahu skrze maketu (odtud název hry) zahradního paláce, kolem níž se pohybujete a která je středobodem celého zdejšího konání. Unikátní je to, že normální svět kolem vás má svoji zmenšenou podobu jako model 1:1 uprostřed palácových zahrad, v nichž už je jen samotná procházka podmanivým zážitkem. Lépe řečeno tu máte dvě stejná prostředí, jedno v reálné velikosti a jedno zmenšené, které si snadno představíte třeba jako dioráma modelové železnice. Hlavní mechanika Maquette spočívá v tom, že cokoli provedete v jednom světě, se v reálném čase synchronně promítne i v tom druhém. Přičemž je jedno, v jakém z nich něco uděláte, jestli v tom malém, nebo velkém.

• Platforma: PC, PS4/5
  • Datum vydání: 2. 3. 2021
  • Výrobce: Graceful Decay (USA)
  • Vydavatel: Anapurna Interactive (USA)
  • Žánr: logická hra
  • Dat ke stažení: 4,5 GB (PC)
  • Herní doba: 4-5 hodin
  • Přístupnost: neomezena
  • Prodejní verze: digitální (PC Steam)
  • Cena: od 398,- (Steam)

Maquette spojuje malé a velké měřítko

Malý příklad z úvodu hry pro vaši lepší představu. Projdete se po přístupném (reálném) okolí, protože hra vás většinou pustí jen do určených lokací (ty další si napřed musíte zasloužit rozlousknutím logických hádanek). Načež zjistíte, že se musíte dostat přes most k bráně na druhé straně, v níž cítíte něco užitečného. Jenže most tu chybí a tak daleký skok neumíte. Tudíž se vrátíte do centra k maketě a po jejím prozkoumání najdete jakýsi utržený mostík, válející se opodál. Tak ho uchopíte, a ejhle, on se hodí na to překlenutí díry, jaké zrovna potřebujete! Na maketě ho tedy opatrně umístíte přesně jako náhradu chybějících mostních oblouků, načež už za zády slyšíte mocné žuchnutí, jak se i reálný a velký most usadil v tom větším světě.

Pak už stačí po něm projít dále a začít přemýšlet nad další logickou úlohou, jež zde ponejvíce spočívají v přenášení a používání různých předmětů na těch správných místech. Pokud se nikde moc nezaseknete, což může být, protože později jsem zjistil, že některé hádanky jsou dost obtížné a naopak trochu nelogické, tak Maquette dokončíte kolem 4-5 hodin. Nicméně za tu dobu si užijete nádhernou a veskrze pastelově barevnou grafiku prostředí palácových zahrad, pro něž se tvůrci inspirovali ve vlastním domovském městě. Palace of Fine Arts je monumentální pavilon na pobřeží San Franciska vystavěný roku 1915 pro Americko-panamskou mezinárodní výstavu, jehož pozměněnou podobu najdete jako centrální stavbu i ve hře.

Inspirace optickými iluzemi

Styl zdejšího rozkvetlého prostředí zase vznikl na základě slavných děl nizozemského umělce Mauritse Cornelise Eschera (1898-1972). To jméno asi znát nebudete, ale jeho obrazy využívající optických klamů jistě ano. Velmi známým je např. vodopád, jenž padá do koryta, které vede zase nahoru na úpatí vodopádu, takže voda cirkuluje jako perpetuum mobile do kopce. Dvěma hlavními postavami Maquette, jež ani neuvidíte, je čerstvě seznámivší se pár ženy Kenzie a muže Michaela. Michaela namluvil americký seriálový herec Seth Gabel narozený přímo v Los Angeles (Hollywoodu), jehož znáte např. z televizních řad Hranice nemožného, Kriminálka Las Vegas, Plastická chirurgie s. r. o. či snímku Da Vinciho kód s Tomem Hanksem v hlavní roli.

Kenzie nadabovala ještě větší hollywoodská persona v podobě velmi známé americké herečky Bryce Dallas Howard. V současnosti má jednu z velkých vedlejších rolí v nové filmové sérii Jurský svět, zahrála si v Rocketmanovi o životě Eltona Johna, dále v Apollu 13 nebo Čisté duši. Je samozřejmě nemožné, aby tito dva slavní herci kývli na spolupráci malému studiu, jež by je ani nezaplatilo, ale tady se ukázal dobrý formát vydavatele Anapurna Interactive z Kalifornie, jenž se specializuje právě na podporu malých a nezávislých studií. Přes svoji mateřskou firmu Anapurna Pictures, což je společnost zabývající se produkcí filmů a seriálů sídlící přímo v Hollywoodu, oba herce oslovil, protože pro Anapurna Pictures pracují, a ti nebyli proti.

Je Maquette vhodná i pro Vás?

Maquette ovšem jako typická hra svého žánru není úplně pro každého. Není tu žádná akce, žádný spád, skoro žádný příběh (ten posunují pouze krátké střihové sekvence) a i když jsou kolem centrálního paláce rozprostřeny čtyři unikátní prostředí, stejně v drtivé většině času pobíháte pouze po identické a spíše střídmější lokaci, čili žádný otevřený svět tu nečekejte. Hodně času strávíte už jen procházením a koumáním, co se po vás vlastně chce a jak se dostat někam dále, když je skoro všechno uzavřené a ta jediná cesta ven je neprůchozí. Takže škarohlídi oprávněně namítnou, že je tu nuda, hra je zoufale pomalá, lokace na jedno brdo, surreálnímu pojetí hry vůbec nerozumí a hádanky jsou nad jejich síly.

A ano, mají zajisté pravdu, nicméně právě takoví jistě nebudou hrát ani Portal či The Witness. Maquette je svébytná logická hříčka pro trpělivé hráče, přemýšlivé typy, chytré logiky a vůbec všechny ty, kterým nevadí pozvolné plynutí a zapeklité hledání vhodných předmětů a jejich použití. Ve svém žánru je Maquette malým audiovizuálním skvostem, na který se tak krásně dívá a který se i krásně poslouchá. V tomto světle je cenovka těsně pod čtyři stovky na Steamu ještě docela akceptovatelná. Maquette se svým originálním pojetím dvou stejných, ale různě velkých světů, jež se prolínají, minimálně patří mezi ty nejzajímavější logické a hádankové hry posledních let. Pokud rádi přemýšlíte, tak by byla škoda ji minout. Navíc ji máte v předplatném Sony PlayStation Plus zadarmo.