Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

monster jam steel titans 2 banner

 

Jednou z mnoha desítek herních ochranných známek, které v minulém období získal distributor Embracer Group, resp. jeho podřízená divize THQ Nordic (více o jejím podnikání), byla oficiální licencovaná série závodů monster trucků Monster Jam. Ta se jmenuje úplně stejně jako skutečná americká stadionová show, resp. svérázný motoristický sport, v němž se v arénách v různých dovednostních a akrobatických soutěžích utkávají muži i ženy za volanty speciálně zkonstruovaných bestií s obřími balonovými pneumatikami. První licencovaná hra Monster Jam: Maximum Destruction se objevila na GBA*, GC**, PC a PS2 v roce 2003, přičemž aktuální Monster Jam Steel Titans 2 je celkově devátým titulem v pořadí.

Reálná show se ovšem pořádá již od roku 1992 ponejvíce v Kanadě a v USA, přičemž občas produkuje turné i na další kontinenty, když je populární zejména v Asii. Všechny Monster Jam podniky řídí velký americký zábavní promotér Feld Entertainment pod hlavičkou své divize Feld Motorsport. Ta je také pořadatelem oficiálního mistrovství USA v arénovém motokrosu Monster Energy AMA Supercross, jehož licencovanou herní variantou je zase stejnojmenná řada motokrosových her od nešikovného italského studia Milestone. Mimochodem, nedávno pro GS***, PC, PS4, SW a X1 zrovna vyšel její čtvrtý díl Monster Energy Supercross 4: The Official Videogame. Recenze minulé trojky ZDE a recenzi čtyřky si přečtěte TADY.

  • Platforma: GS***, PC, PS4, SW, X1
  • Datum vydání: 2. 3. 2021
  • Výrobce: Rainbow Studios (USA)
  • Vydavatel: THQ Nordic (Švédsko)
  • Žánr: závodní automobilová arkáda
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano (online 2-6 hráčů / offline 2 hráči)
  • Dat ke stažení: 18,6 GB (PC GOG)
  • Herní doba: 15-20 hodin
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: krabicová / digitální (PC Epic/GOG/Steam)
  • Cena: od 790,- (Steam)

Milestone, jejichž vlajkovou lodí je pro letošek další licencovaná závodní arkáda Hot Wheels Unleashed, nyní již také patří do konglomerátu Embracer Group stejně jako výrobce nového Monster Jamu, takže se nám kruh pěkně uzavřel. První titul Monster Jam: Maximum Destruction si ale vymyslel a zaplatil Ubisoft, jenž to ještě zkusil s druhým dílem Monster 4×4: Masters of Metal z roku 2003 pro GC** a PS2, nicméně když oba produkty u kritiky i hráčů zcela propadly, tak předal nezvládnutou franšízu o dům dál do Activisionu. Ani tento vydavatel nebyl úspěšný a tak po třech odpadních dílech (trojce až pětce v pořadí) předal štafetu zase dále k menšímu americkému distributorovi GameMill Entertainment.

GameMill vyplodil, jak jinak než dvojici dalších ukrutných her (podle hodnocení nejhorších v celé franšíze!), takže si licenci již raději do třetice neprodlužoval. Nakonec po relativně levné značce sáhl vydavatel THQ Nordic, jenž v minulém a předminulém roce vydal přímého předchůdce aktuálního dílu pod názvem Monster Jam Steel Titans postupně na všechny tehdejší hlavní platformy. Ani po osmé to žádný zázrak nebyl, když kritika dávala vesměs pětkové známky, nicméně za menší peníz se tato hra hlavně v Severní Americe prodávala relativně dobře po desítkách tisíc kusů (proto to podchycení na všechny platformy), takže nyní Embracer vydal zbrusu nový druhý díl Monster Jam Steel Titans 2.

 

 

Monster Jam Steel Titans 2 těží z motorek a quadů

Oba tituly vyrobil spíše méně schopný vývojářský dům Rainbow Studios z arizonského Phoenixu, jenž je takové zámořské dvojče italských Milestone. Rainbow Studios se běžně věnují své hlavní značce velmi jednoduchých motocyklových arkád MX vs ATV pro vesměs nenáročné hráče a děti, přičemž nové díly MX vs ATV pro Embracer vyrábějí co pár let. Víceméně za sebou nemají ani jeden opravdu kvalitní titul a tak jsem byl po prvním otestování Monster Jam Steel Titans 2 dost překvapený, naštěstí v tom dobrém. Pročež to je kupodivu už docela obstojná, pohledná, zajímavá a zábavná hra pro vyblbnutí, na níž mě už nic vyloženě neotravovalo (až na fest chybějící volnou kameru), což je v celé slabé sérii vlastně velká pochvala!

Pokud byste reálný seriál Monster Jam sledovali, tak ve hře najdete nejen úplně ty samé automobily jaké opravdu fyzicky jezdí v zámoří, ale také skutečné stadiony ze Severní Ameriky a podobnou náruč disciplín. A to včetně herního manuálu Monster Jam 101 a interaktivního tutoriálu Monster Jam University, což jsou převzaté pojmy z reálné show. Zatímco v tom skutečném seriálu jezdí v odlišných státech USA celkově 61 různých trucků, ve hře jich sice naleznete méně, ale i tak je 38 plně licencovaných vozů s obřími koly velmi slušné číslo. Zírám na drát, že nechybí ani kamera z kabiny včetně rovnou několika náhledů zpoza auta (plně nastavitelných) a možné je dokonce i manuální řazení! No to jsou mi věci tedy…

 

 

Fantasy světy i reálné stadiony

Lokace sice nijak nereflektují oficiální kalendář posledních sezón Monster Jam, ale to je jedině dobře, protože tvůrci do hry narvali velmi solidní nabídku 17 unikátních a skutečných lokací (stadionů) napříč Kanadou a USA, přičemž variant je celkem 25. Jenom pro srovnání, tak původní sezóna skutečného Monster Jam 2020 počítala pouze s 9 lokacemi. Navíc zde můžete svobodně drandit po dalších 5 otevřených a rozlehlejších prostředích, které už jsou sice smyšlené, ale jako takové pískoviště fungují výborně. Každý tento svět má rozlohu několik kilometrů čtverečních a je vymodelován podle různých témat, jako je lesní kraj, horské prostředí, strašidelný park či pouštní pustina.

Na těchto hřištích se povalují sběratelské ikonky (často velmi těžce dostupné), ale postupně si na nich odemykáte další odlehčené disciplíny a výzvy, jako jsou obří skokánky či výstřel z děla. Herní režimy pak víceméně kopírují sestavu z prvního dílu Monster Truck Steel Titans, takže krom rychlé hry tu máte ještě arénový šampionát odpovídající reálné show, světovou kariéru, jež do sebe míchá všechny možné disciplíny a režimy, ale také rozdělenou obrazovku pro dva a online multiplayer, byť jen s mrzkým maximem půltuctu hráčů. Jakkoli hra vypadá relativně dobře (na průměr žánru) a je slušně optimalizovaná, opět se ukazuje menší vhodnost Unreal enginu pro závodní hry, protože zřejmě kvůli jeho nezvládnutí stran vývojářů je v jednu chvíli na trati jen malý počet typicky šesti vozů.

 

 

Celkem 7 rozličných typů jízdy pak tvoří solidní základ pro rozmanité ježdění, ať už drandíte volně bez omezení pro otestování každé tratě, na čas demolujete předměty v arénách, balancujete na dvou kolech (wheelie), bodujete ve freestylu, závodíte v krajině na průjezdní body a v uzavřených arénách na kola, případně bojujete v krátkých sprintových duelech. Věru to není špatný obsah! Samozřejmě, na špičku žánru má i dvojka stále co dohánět a je to stále spíše jednodušeji pojatá arkáda, nicméně ani jízdní model, vcelku pěkně reflektující vysoké těžiště a značnou hybnost vozidel (auta se hrnou ven ze zatáčky, mají velkou setrvačnost a jsou náchylná na převržení), není vůbec špatný a určitě nikoli totálně arkádový, jak jsme zvyklí u sousední série MX vs ATV.

Unikátní záležitostí je řízení obou náprav, které si lze nastavit na několik způsobů ovládání. Perfektně se řídí přes obě páčky na ovladači, kdy se vozidla s různě natočenými koly vpředu i vzadu chovají velmi zajímavě. Když se převrhnete, dokonce není nijak těžké ta obří kola natočit tak, že se sami dostanete zpátky na kola. Na Steamu Monster Jam Steel Titans 2 stojí jen necelých osm stovek a i když má prozatímní hráčské hodnocení „jen” 72/100, i tak je to zdaleka nejkvalitnější a nejvýše hodnocená Monster Jam hra za těch necelých dvacet let. Já od ní nic nečekal a byl jsem docela příjemně překvapen, protože od triviálních MX vs ATV ušli tvůrci velký kus cesty vpřed.

*GBA = Nintendo Game Boy Advance / **GC = Nintendo GameCube / ***GS = Google Stadia

 

Hodnocení GamesBlogu: 7/10