The White Door banner

Rusty Lake je velmi zajímavý herní počin známý hlavně u fanoušků mobilních her. Je to jednak stejnojmenné malé a nezávislé studio z Amsterdamu, které má pouhé dva členy + kvarteto externích pomocníků, a jednak název jejich série drobných hříček a miniher, jež spojuje společný svět kolem Rezavého jezera. Mezi ně nově patří i nejnovější The White Door. Toto indie pidi studijko funguje od začátku roku 2015 a hned ten samý rok vydalo svoji první dvojici her: Cube Escape: The Lake a hned po něm Cube Escape: Seasons.

Studio rozdělilo své hříčky do dvou sérií. První a starší je zmíněná Cube Escape, což je řada v základě bezplatných mobilních únikovek (na PC do prohlížeče), jichž vyšlo deset. Druhou mladší a menší řadou jsou placené klikací adventury Rusty Lake, které zatím vyšly tři. Obě série úzce spojuje zasazení do tajemného světa kolem Rezavého jezera, pro něhož se tvůrci inspirovali u svého oblíbeného seriálu Městečko Twin Peaks.

Trochu mimo obě řady stojí aktuální přírůstek do světa her Rusty Lake v podobě psychologické klikací adventurky The White Door. Název hry odkazuje na jméno soukromé psychiatrické kliniky, v jejímž jednom pokoji se hra odehrává. Hrdinou je Robert Hill, jenž se již jako vedlejší postavička objevil ve dvou starších titulech Cube Escape: Case 23 a Cube Escape: Theatre. Krátký příběh se odvíjí od Robova zhroucení a výpadku paměti po tom, co mu jeho milá Laura Vanderboom (veteránka skoro ze všech her Cube Escape), pojmenovaná podle své seriálové předlohy Laury Palmer, dá košem, což Robert, jehož ještě k tomu vyhodí z práce, psychicky neunese a dobrovolně nastoupí léčbu na kliniku The White Door.

Vaším úkolem je zhruba během tří hodinek herní doby plnit v každém ze sedmi dnů na klinice denní program, v němž mimo jiné řešíte různé paměťové a logické testy (často jsou ty logické velmi podobné IQ cvičením), kdy po vás hra chce vzpomenout si na události z vašich snů ze spánku mezi jednotlivými dny na klinice. Správné odpovědi si ale naštěstí nemusíte pamatovat či si je zapisovat, protože vždy se v prostředí hry dají najít. Díky těm plynoucím dnům, kdy v nich děláte velmi podobné úkoly, je hra lineární a trochu stereotypní.

The White Door je totiž svým pojetím střídmá, jednoduchá klikací logická hra, v níž vše ovládáte myší: klikáte či posouváte – nic víc. Je škoda, že minimálně u logických miniher, v nichž klikáte na klávesnici počítače ve svém pokoji, nelze použít klávesnici skutečnou, což by hraní dost urychlilo. A určitě nečekejte žádné dějové zvraty nebo otočky. Zde prostě Robertovi pomáháte vrátit se do života a probouzíte ho z jeho špatného psychického stavu, aby opustil svoji temnou duši (ta je leitmotivem snad všech her světa Rusty Lake) a viděl svět zase v krásných barvách (a to poeticky i doopravdy, protože hra je drtivou většinu času pouze černobílá).

Určitě jsem hrál podstatně promakanější a příběhově zajímavější jednohubky než tuto, ale na druhou stranu si The White Door na nic nehraje. Je to prostě malá a milá interaktivní hříčka na chvilkové zabavení, která stojí pár desetikaček (konkrétně kolem 70,-), stáhnete si ji i přes mobilní data coby dub (má kolem 120 MB), nemá nijak složité hádanky na dlouhé zakysnutí a navíc je s českými titulky!

Potěší i drobná znovuhratelnost skrze hledání ukrytých hvězdiček v prostředí a když Roberta úspěšně provedete týdenním léčením, za odměnu si můžete ještě zahrát bonusovou patnáctou úroveň s vlastním druhým koncem se sestřičkou Sarah White, jež se v Rusty Lake titulech objevuje vůbec poprvé. Hra je jinak rozdělena na čtrnáct úrovní v sedmi dnech a pokud se hlouběji zajímáte o propracovaný svět Rusty Lake, tak víte, že se táhne od roku 1796 (hra Rusty Lake: Paradise) až po rok 1981 (únikovka Cube Escape: Seasons).

Události ve hře The White Door jsou zasazeny do roku 1972. A technická zajímavost na konec: všechny své hry studio Rusty Lake vyrábí v kombinaci enginu Unity, Adobe Air a dokonce ještě i ve starém Macromedia/Adobe Flash. Je také sympatické, že pro všechny své hry tvůrci mají na svých stránkách pro ty méně schopné či netrpělivé hráče video průvodce. To platí i pro The White Room, jehož průvodce nalistujete ZDE.

Hru si zakoupíte a stáhnete zde: