Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

condemned.jpgNedávno jsem si koupil nový Xbox 360 Premium a úplně první plnou hrou, kterou jsem dohrál, byl horor ve 1. person náhledu Condemned (Podezřelý). Nemá cenu se zde rozepisovat o náplni této hry, však pozitivních recenzí je všude dost, nicméně chtěl bych ze zastavit u grafiky. Xbox 360 nemá absolutně cenu kupovat bez "HDTV ready" televize, která podporuje alespoň režim 720p. Grafika valné části zatím vydaných titulů je totiž na normální televizi jen o stupínek lepší, než u konzolí předešlé generace (PS2, Xbox, GameCube). O dost dále jsou znamenité světelné efekty a komplexní vyhlazování, nicméně to je tak vše, co na normální tv bude vypadat opravdu dobře. Opravdový next-gen obrázek zdatně konkurující nejnabušenějším pc a mnohdy ještě detailnější, získáte jen za použití kvalitní plazmové, nebo LCD televize s podporou některého z režimů vysokého rozlišení a příslušnými analogovými (komponent), či digitálními ( VGA, DVI, HDMI) vstupy.

Xbox mám zapojený do zcela ploché LCD TFT televize Benq, která podporuje HDTV režimy až do prokládaného 1080i, stejně jako Xbox 360. Propojení je skrze přibalený komponentní kabel, nebo VGA kabel- mezi oběma typy kabelů není viditelný rozdíl v kvalitě grafiky, snad jen VGA kabel dovolí využít jen režim 720p. I když Condemned patří mezi úplně první tituly na Xbox 360, jeho grafické podání mě velmi překvapilo v dobrém slova smyslu. Shodou okolností jsem tento titul mohl porovnat s PC verzí běžící na silném stroji při rozlišení 1280×1024, včetně aktivace všech detailů.

Výchozím režimem pro porovnávání grafických kvalit jednotlivých her na Xbox 360 je 720p, protože některé hry vyšší režim 1080i nepodporují. Jelikož se jedná o prokládaný systém snímkování, v jednom okamžiku se zobrazuje buď jen liché, nebo naopak sudé řádky, takže okamžité rozlišení režimu 1080i je "jen" 960×540 bodů. Progresivní skenování pak dovoluje zobrazit na obrazovce televizoru skutečně plné rozlišení, v případě Xboxu 360 tedy plných 1280 x 720 bodů. Jelikož se Condemned odehrává prakticky stále ve tmě, zdejší svět tolik nevyniká barevností jako u "denních" titulů, nicméně důraz na detail a zejména skvělé světelné efekty to bohatě vynahrazují.

Condemned v 720p vypadá zkrátka ještě lépe než PC mutace a to hlavně díky opravdu parádním stínům a světlům, které na konzoli vypadají daleko reálněji, než na počítači. Rozdíl samozřejmě není takový, že si toho na první pohled všimnete, ovšem při přímém porovnání s monitorem vedle televize jsou rozdíly již dobře patrné. Předesílám, že přitom Condemned nepatří do první ligy nejhezčích Xboxích titulů, ale i přes to je na de facto launchový titul výborný výkon.

Abych pravdu řekl, když jsem si vezl bednu s novým Xboxem domů, byl jsem k výkonu a schopnostem konzole dosti skeptický, ovšem po shlédnutí prakticky všech zatím u nás vydaných her, jsem musel chtě nechtě před výkonem konzole smeknout. A kdyby Xbox ještě nevydával tak ukrutný kravál (může za to z větší části optická mechanika, která při hře jede prakticky stále na nejvyšší otáčky), výsledný dojem by byl úplně fantastický. Proto připravuji žebříček graficky nejlepších her na Xbox 360 v podobném duchu, jako jsem jej připravil pro ostatní konzole.

Oficiální www stránka Condemned je zde.

Oficiální www stránka Xboxu 360 je pak zde.