Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

speedwheellogoK Forze Motorsport 4 Microsoft uvedl zcela nový koncept volantu, který je v mnoha směrech unikátní, ale s opravdovým volantem toho zase tolik společného nemá. Volant je tak cílen spíše na občasné a nenáročné hráče, než na hardcore závodníky, takže i z tohoto titulu potvrzuji, že skutečný a pevně usazený volant s pevným středem nahradit nedokáže. Spíše je to dobrá alternativa k ovládání Kinectem nebo k joypadu.

Však je docela ostuda, že Microsoft vydá tak skvělý simulátor, ale pořádný a plnohodnotný volant k němu ve vlastní stáji vlastně nemá. Speed Wheel je drobně těžší, než klasický X360 joypad, když váží 340 g, a ovladač 280 g (obé včetně baterií). I rozměry jsou docela střízlivé, když na výšku má volant (spíše se mi dere na jazyk knipl) 17,5 cm a na šířku 19 cm. Zpracování, jak je u Microsoftu obvyklé, na nejvyšší úrovni, použity byly kvalitní a pevné plasty, které mají v mém vzorku černou barvu. Volant napájí dvojice tužkových AA baterií, které jsou vtipně vloženy po jedné do každého ramene v dolní části volantu.

K volantu dostanete už jen manuál a baterie

Krytka se odjišťuje tlačítkem a pár článků Duracell je již součástí balení, kde naleznete už jen malý rozkládací manuál. Na konci obou rohů jsou pod průhledným plastem zeleně svítící diody, které například bliknou při přeřazení, což mi přišlo zhola zbytečné. Volant jinak disponuje všemi tlačítky joypadu, vyjma dvou čelních tlačítek (bumperů), takže se s volantem nechá ovládat a samozřejmě i zapínat/vypínat celá konzole. Když se ale zaměříte na barevná tlačítka A/B/X/Y, na pravém beranu, tak ty jsou oproti joypadu mnohem menší, což trochu stěžuje jejich používání. Např. já ve Forze přes X a B řadím, přičemž na řadičku mi přišla tato tlačítka až moc subtilní. Kdo má ale drobné ručky (třeba dámy nebo děti), tak tomu to vadit nebude.

Podobně jsem také našel drobnou “vadku” na digitálním kříži levého beranu, jehož chod je docela tuhý a pro akci se musí kříž vždy více promáčknout. Za to, to hlavní na celém volantu, tedy dvě analogové čelní spouště (triggery) nechybí a mají příjemně měkký chod i docela mohutná tlačítka. Ano, tento volant totiž nemá pedály a plyn s brzdou se ovládají stejně jako na joypadu právě dvěma čelními triggery. Po konstrukční stránce nelze volantu nic vytknout, v místech uchopení je plast matný, dole na beranech lesklý, stejně jako vakuově pokovený povrch střední části volantu. Knipl se jinak zapojí do konzole stejně jako klasický ovladač, s volanty mohou hrát i dva hráči na jedné konzoli přes splitscreen.

Volantoknipl není ani těžký, ani velký

Já se na tento zajímavý koncept volantu docela těšil, už jenom kvůli jeho nižší ceně kolem jednoho a půl tisíce, nicméně mě volant moc nesedl, abych se přiznal. Každopádně musím potvrdit, že Speed Wheel plnohodnotný volant nahradit nedokáže, a to ani dřívější microsoftí “plasťák”. Jakkoli je volant bezdrátový, takže ho vlastně držíte ve vzduchu v rukách, resp. v rukách opřených o stehna, tak přesnost řízení je sice stále výborná a polohová čidla volantu fungují v pohodě, ale volant mi přišel méně přesný, než joypad, ale zase pohodlnější a přesnější, než pokud byste forzu ovládali přes Kinect. Tam, kde jemně vychýlím analogovou páčku ovladače v zatáčce, tak musím volant více natočit, což ne vždy trefím přesně a musím stopu více korigovat.

Takže přesněji se mi stále jezdí s joypadem nebo samozřejmě s plnohodnotným volantem. To se ovšem všechno dá naučit, ale spíše se mi netrefilo do noty, že jakkoli jsem i s obyčejným ovladačem ve Forze Motorsport 4 při všech vypnutých asistencích a simulačním režimu jízdy schopen v pohodě korigovat nastupující přetáčivý smyk (třeba při přidání plynu zadokolky v zatáčce), tak to samé na tomto volantu již nikoli, takže jdu okamžitě do hodin. Zdá se mi, že jakoby drobné a jinak nepostřehnutelné zpoždění má na toto právě vliv a vždy cuknu volantem málo nebo naopak až moc a jdu do svodidel. Já volant testoval pouze s novou Forzou, ale tato periferie by měla po stažení updatu fungovat prakticky se všemi autíčky na X360, nejen s Forzou Motorsport 4.

Zadní strana: v bílých okrajích jsou diody, vidět jsou dvě spouště a dole ve středu je odjišťovací tlačítko baterií

Podle mého tak má volant  význam hlavně pro nenáročné závodníky, nováčky, děti a všechny, kteří třeba jezdí s Kinectem. Zatáčení skrze Speed Wheel totiž není tolik odlišné, ale zase nabízí plnohodnotné ovladání plynu, brzdy, ručky i řazení, což na Kinectu nejde. Anebo si ho skvěle užijí ti, co zásadně jezdí se všemi asistencemi a pomocníky. Nicméně pro náročnější a zkušenější jezdce volant výšku podle mě nemá a oproti joypadu to žádná velká výhra není. Já osobně tak budu čekat na nějaký finančně dostupný plnohodnotný volant s force feedbackem, protože jakkoli má Speed Wheel vibrační excentr, tento efekt je i oproti joypadu naprosto minimální. Takže suma sumárum, pokud nejste nároční a jezdíte s asistencemi, můžu ho doporučit, nicméně náročným závodníkům zvyklým na skutečný volant určitě nikoli.

 Detail místa pro baterie v dolních částech rohů

 

 Horní strana: na okrajích smetanové konce s diodami

 

Držení volantu bez pevné opory má blíže ke Kinectu než k plnohodnotnému volantu

 

Microsoft Wireless Speed Wheel přijde na trh 14. října, funguje pouze s konzolí Xbox 360 všech verzí a jeho cena se pohybuje kolem 1500,-.