Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

ps3.jpgJeště před dnešním oficiálním launchem v Evropě jsem měl možnost několik dnů důkladně otestovat NTSC verzi Playstation 3 a tak nabízím několik svých postřehů k tomuto zařízení. Hlubší recenze jsou již na každém kroku, tudíž se spíše zaměřím na vlastnosti, které mě zaujaly a nebo naopak negativa, kterých je PS3, ostatně stejně jako Xbox 360 plná.

A začnu designem a provedením, protože to je vlastnost, se kterou se setkáte úplně nejdříve. Celá konzole je o něco mohutnější než Xbox a díky integrovanému adaptéru také citelně více váží. Jako síťový kabel se dá použít jakákoli zástrčka z normálního PC, tedy je stejná jako síťové kabely dodávané k PC zdrojům. jako praktickou věc považuji kolébkový hlavní vypínač na zadní straně konzole, protože se tak dá PS3 pohodlně zcela vypnout a zbytečně nespotřebovává energii ve standby režimu.

Mě osobně se design moc nelíbí, ale to ostatně ani u Xboxu. Za nejhezčí konzoli na trhu považuji stále tenkou PS2, kde se snoubí čisté linie s neskutečně kompaktní konstrukcí. PS3 je pro mě již moc monstrózní a použití extrémně lesklých plastů a vakuového chromování  je sice rádoby luxusní, ale mě to připadá spíše kýčovité. Xbox je v tomto konzervativnější a díky vyměnitelným čelním panelům si může jeho design každý změnit po svém. Lesklé plasty také nejsou z nejtvrdších, protože již po několikerém leštění i jemným hadříkem dojde okamžitě k vlasovému, ale viditelnému poškrábání. Dovedu si představit, že po několika měsících bude takto ošetřovaný povrch již pěkně poškrábaný.

A na černé barvě je ihned vidět každičké zrnko prachu a nečistot v bytě. Nevím co stále výrobci mají s extrémně lesklými povrchy, přitom je to pro praxi naprosto nevyhovující. Proto je lepší postavit konzoli na výšku, kdy se na velké boční plochy o něco méně práší. Logo Playstation nad diskovou mechanikou je opět otočné. Při postavení horizontálně vás také pozlobí nepraktické umístění USB portů pod vystouplé čelo konzole, takže např. při umístění do poličky pod televizor na konektory vůbec neuvidíte a při každém zapojení se musíte zcela sehnout. Disková mechanika je extrémně tichá a vkládání disků je skrze slot-in mechanismus velmi pohodlné. Zde by se mohl Microsoft se svojí hlučnou mechanikou i šuplíkem původem z PC hodně přiučit.

Všechny porty zakrývají gumové krytky, Xbox má USB konektory skryty za pružnými dvířky, což považuji za elegantnější a příjemnější řešení. Musím potvrdit, že PS3 je na svůj výkon opravdu velmi tichá, při zátěži jen jemně fučí větráček asi jako u středně hlučných notebooků. Dotykové ovládání (na konzoli jsou pouze tlačítka pro výsun disku a zapnutí/reset konzole) je také daleko příjemnější, než těžce odporující velké butony Xboxu. Oproti této konzoli ale trvá PS3 vypínání mnohem déle.

Pevný disk velikosti notebookových HDD je umístěn pod odnímatelnou krytkou, jeho fixaci zajišťuje jeden šroub. Celková velikost je sice 60GB, ale pro uživatelská data zůstává pouze 47GB. Na zadní straně je kromě síťové zásuvky dvojice AV výstupů, jeden analogový spolupracuje s kompozitními, komponentními, Scart a S-Video kabely, přitom digitální HDMI výstup podporuje kromě stejnojmenného rozhraní ještě DVI. Z tohoto je tedy patrné, že PS3 na rozdíl od Xboxu nepodporuje počítačové monitory, protože nikde nelze nastavit přímé počítačové rozlišení. Váš monitor by tedy musel umět zobrazit jedno z HDTV rozlišení skrze DVI přípojku. Propojení přes analog pak nemá díky své hrozné kvalitě význam.

Stejně jako u Xboxu 360 i u PS3 platí, že má význam jen pro majitele HDTV televizí s podporou alespoň formátu 720p, na klasické televizi si grafiku ve vysokém rozlišení vůbec nevychutnáte. Doporučuji pak propojení skrze HDMI, či DVI kabel, protože jak už jsem psal nedávno, rozdíl k lepšímu oproti komponentu je dobře patrný. Nicméně s podporou režimu 1080p to stejně není vůbec horké, protože naprostá většina aktuálních her na trhu jej stejně nepodporuje. Kdysi jsem tady kritizoval slabý launch-up her v prvních měsících Xboxu na trhu, u PS3 je situace zcela stejná. K evropskému startu je připravena asi třicítka titulů, což je sice dost, ale z nich je pouze osmička exkluzivně pro PS3. Všechno ostatní je multiplatformový balast, který již dávno vyšel na ostatní platformy. Navíc prakticky všechny multiplatformovky vypadají dokonce o něco hůř, než jejich starší verze na Xbox. Pro mě jsou navíc momentálně lákavé snad jen Motorstorm a kvůli multiplayeru i Resistance: Fall of Man. Všechny další hry pak tvoří prakticky úplně obyčejný standard a někdy ani to ne (Genji a další).

Proto si myslím, že dnes speciálně kvůli hrám nemá cenu PS3 kupovat, Xbox je na tom přrozeně daleko lépe, i když jeho žánrový rozsah také trošku pokulhává. Kapitolou samu pro sebe je hojně diskutovaný ovladač. Vždy se mi s Dualshockem hrálo dobře, ale když jsem přišel k xboxovému ovladači, rázem jsem Dualshock zavrhl. Xboxový joypad má totiž daleko příjemnější a mírně zdrsněný povrch, stejně jako ergonomičtější tvar. Zkrátka se většině lidí lépe drží. Sixaxis je vyroben opět z velmi kluzkého a poloprůhledného plastu, takže po chvíli hraní vám joypad začne vyklouzávat z rukou. Čelní tlačítka jsou pak totálně příšerná, dolní pár se nedá prakticky pořádně držet, jeho zbytečné naklonění způsobuje stále padání bříšek prstů.

Pohybové ovládání mě vůbec nerajcuje, chybějící vibrace mi velmi chybí, ale do budoucna se to snad změní. Díky tomu je joypad velmi lehký, což jeho stabilitě také dvakrát nepřidá. Pevně zabudovaný akumulátor nepovažuji za šťastné řešení. Kvalita a životnost malých akumulátorů nebude jistě moc velká a chození do servisu se mimo záruční dobu jistě prodraží. Na Xboxu si můžete vybrat z tužkovek, co máte doma po ruce (zinko-uhlíkové, alkalické, nebo nabíjecí), popřípadě dokoupit nabíjecí pack ze několik stovek. Proto považuji Sixaxis za vůbec nejslabší článek PS3, v tomto směru Microsoft zdaleka vede.

Ovládací interface PS3 evokuje stejné rozhraní z PSP, např. virtuální klávesnice na obrazovce je úplně stejná. Mě přijde Dashboard Xboxu jednak veselejší a druhak také přehlednější a možná i intuitivnější, ale zde je to u každého subjektivní. Přehledné členění do záložek s oušky na X-ku mi více vyhovuje, než systém horizontálních i vertikálních seznamů na PS3. Nicméně se ani v menu PS3 určitě neztratíte. Velmi dobrou vlastností je možnost zálohování celého obsahu pevného disku na externí média (USB a externí HDD disky), např. z důvodu výměny pevného disku konzole. Ostatně má PS3 i diskového managera, který dovoluje disk rozdělit na více oddílů, nebo jej rychle i pomalu naformátovat, což se jistě bude hodit při dalším prodeji konzole. Xbox nic takového neumí.

Škoda ale,
že PS3 nemá správce souborů jako Xbox 360, kde lze v jednom přehledu nalézt úplně všechny soubory na disku a pracovat s nimi. Proto je např. mazání více různých položek (hudba, obrázky, atd.) hodně zdlouhavé a musíte se stále přepínat do složek s mazanými soubory. Nelze ani jednoduše vymazat hráčské profily. Perfektní je zabudovaný webový prohlížeč s podporou záložek, historie, Flashe, Javascriptu, nových oken i streamování videa. Zobrazení přes celou obrazovku je naprosto úžasné, na LCD televizi řádně vyniknou barvy a i písmo je maximálně ostré (lze zvětšovat i zmenšovat). Nepříjemné je pouze otravné potvrzování každého spuštění Javy před načtením nové www stránky. Škoda že chybí možnost ukládat stránky offline na pevný disk, vystačit si musíte s oblíbenými. PS Store jakožto nákupní a stahovací centrum PS3 také i pro české zákazníky funguje, nicméně je velmi pomalé a při registraci musíte vyplnit imaginární adresu z jiné země, jinak nebude PS Store přístupné.

Stahovat lze demoverze, plné arkádové hry aka Xbox Live Arcade, trailery a videa, stejně jako plné verze her pro PSP, ponejvíce v podobě konverzí z první Playstation. Nyní se nabízí např. Tekken, Medievil a Wipeout. Ceny jsou uvedeny přímo v dané měně (v mém případě v dolarech) a příjemně mě překvapilo, že jsou poměrně hodně nízké oproti cenám arkádových her na Xbox. Placení probíhá skrze platební kartu, jenže je tu malý háček. Vždy si musíte zakoupit větší kredit, než stojí hry. Nejméně to bylo 5 a nejvíce 150 dolarů. Z toho se pak odečítají platby, přímé placení přesné částky za hru není možné. Také bych ocenil možnost stažení dem nabízených plných verzí arkádových her jako to dokáže úplně u všech podobných hříček Xbox 360.

Kompatibilitu s PSone a PS2 hrami jsem nemohl otestovat, protože americká verze PS3 má jiný regionální zámek, nicméně tento víkend budu testovat i palovou verzi konzole, takže poté o tom dodatečně napíšu. PSP lze také využít jako ovladač při pohybu v menu PS3, ale zatím to nevidím jako potřebnou věc. Prohlížeč obrázků a fotografií pak nabízí sice prakticky zbytečné, ale na efekt velmi pěkné slideshow, kdy se zmenšené fotky hází na bílý stůl v efektní animaci. Výběrem fotky si ji poté roztáhnete na celou obrazovku v klasickém náhledu.

Hudební přehrávač je trošku chudší než na Xboxu, nešlo v něm např. vůbec vytvářet programy, čili playlisty. Samozřejmě nechybí ani množství barevných vizualizérů, ovšem velmi spartánské rozhraní v podobě balíku malých bílých ikonek se mi moc nelíbí. Xbox je v tomto určitě lépe zařízen. Grabování hudby z CD na pevný disk je ale velmi rychlé, potěší i volba formátu a bitrate použitý při převodu. Zkoušel jsem i propojení s kamerku EyeToy, kterou sice PS3 indikuje, ale vlastní kamerka se k velkému údivu nedá vůbec na nic použít. Taktéž USB headset z PS2 i mé bluetooth sluchátko k mobilu PS3 rozpozná, ovšem lze je použít jen pro uzavřený chat, nebo komunikaci ve hře. Vůbec komunikace mezi přáteli je na PS3 ještě v plenkách, nabízí se kromě chatu již jen editor textových zpráv, který zašle zprávu jen na jednoho příjemce s možností vložit jediný obrázek z disku o max. velikosti 1MB. Hlasové a video zprávy oproti Xboxu zcela chybí, ovšem Xbox zase neumí vkládat do zpráv uložené obrázky…

Je docela překvapivé, že za celé víkendové hraní po internetu jsem narazil pouze na několik málo hráčů s headsety. Drtivá většina online hráčů vůbec při hře nekomunikuje, takže to velmi kazí zábavu a díky tomu je zatím multiplayer spíše nudnou záležitostí hlavně v kooperačních režimech. U autíček to samozřejmě vůbec nevadí. Nesmí chybět šetřič obrazovky a nebo poměrně pokročilý rodičovský zámek. Připojená USB myš funguje v pořádku, stejně jako USB klávesnice z PC, ale při zapojení bezdrátové sady těchto periferií ovládání velmi zlobilo a kurzor si dělal co chtěl.

DVD a Blue-Ray přehrávač nabízí prakticky tytéž funkce a rozhraní jako jeho starší PS2 mutace. Oproti Xboxu nedokáže upscalovat DVD filmy do HDTV rozlišení, ale také si pamatuje poslední místo filmu i po vypnutí konzole, kde lze příště pokračovat ve sledování. Velmi pěkné je i unikátní nazvučení a tapeta na pozadí při vybrání ikonky každé uložené hry, kdy se např. při najetí na ikonku Gran Turisma HD objeví jeho tapeta a začne hrát vlastní hudba. Obsah balení je pak hodně střídmý, když kromě konzole a manuálu (online manuál je i přímo v konzoli) obsahuje již jen napěťový, síťový a napájecí USB kabel pro joypady. Pro připojení do tv musíte vzít zavděk pouhým kompozitním kabelem, ani ten blbý komponent není přibalen a to všechno prosím v éře HDTV. Škoda i chybějícího headsetu, protože zatím jak vidno hráči spustí poprvé nějaký online režim, zjistí že nikdo nekomunikuje a řeknou si že proto nemá cenu headset používat či kupovat. I když je online hraní zcela zdarma, chabé komunikační možnosti konzole jsou na pováženou. Na Xboxu si i přímo z rozjeté hry můžete zkontrolovat a posílat zprávy, podívat se co dělají ostatní, nastavit některé herní volby, nebo ovládat přehrávač vlastní hudby, která může nahrazovat in-game soundtrack. Nic takového zatím PS3 neumí, z Xboxu okopírované tlačítko s logem Playstation ve středu joypadu umí prakticky jen vypnout hru a konzoli.

Proto jsem po zralé úvaze zatím pořízení vlastní PS3 zavrhl. Konzole má jistě ohromný potenciál a hromadu skvělých prvků, co Xbox trestuhodně postrádá (prohlížeč, tichý chod, WiFi, online služby zdarma, zálohování, atd.), ale hlavně slabá nabídka her (prakticky mě zaujal jen vynikající Motorport a dále už nic) je pro mě tím jazýčkem na váze, proč si konzoli dnes nekupovat a nebo počkat ještě několik měsíců. Stejně jsem to dříve udělal i s Xboxem 360, který má dnes samozřejmě už solidní portfolio her, navíc s vizuální bombou Gears of War, které se žádná PS3 hra nedokáže přiblížit. A v rámci "next-gen" škatulky průměrně vypadající Resistance už vůbec ne.

Závěrem tak stavím obě soupeřící konzole zhruba na stejnou rovinu. Každá má něco, co druhá ne a každá má své dobré i špatné vlastnosti. Ještě že z mého pohledu PS3 vychází až takto pozdě, protože při stejném datumu launche s Xboxem 360 bych asi nevěděl které dát přednost. 🙂 Nicméně pro mě jsou směrodatné hry a v tomto ohledu si budu muset na pořádný nášup konkurenceschopných titulů pro PS3 na rozdíl od Xboxu ještě nějaký čas počkat.