Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

gt5.jpgDlouhá varianta okruhu v japonské Suzuce a několik málo aut je sice poměrně chabá náplň nedávno vypuštěné demoverze GT5 Prologue, ale bohatě to vynahrazuje zážitkem, který dokáže zprostředkovat. A to i přesto, že se ještě v žádném případě nedá mluvit o vyladěné hře, protože demoverze stále ještě obsahuje poměrně velké množství nedodělků. 

Každý se opět snaží srovnávat s Forzou Motorsport 2 a i když to je to zatím bezpředmětné (a ono to bude také později až GT5 vyjde, protože Forza budeo generaci starší hra), nedalo mi to a obě hry jsem si pustil vedle sebe najednou. Nastavil jsem si ve Forze stejný okruh, spustil závod a přepínal vstup na televizi. Normálně bych si skoro nevšiml, jak je grafika obou her zcela odlišná.

GT5 hýří spíše nepřirozenými a hodně jasnými barvami, včetně vysokého kontrastu, který k pocitu větší barevnosti také přispívá. Vysoká ostrost bez jakéhokoliv vyhlazování sice není na škodu a působí pěkně, ale realitě to také moc nepřidá. Některé vzdálenější objekty okolo trati, jako např. sloupy elektrického vedení pak mají poměrně rušivé okraje. Oproti tomu je obrázek Forzy v přímém srovnání daleko přirozenější a reálnější, přičemž je jasně vidět použíté vyhlazování.

Ovšem pokud zapnete Forzu hned po GT5, zdá se vám pak grafika tak trošku vybledlá. Nicméně co se modelů okolí trati týká, tam jasně vede Forza. Např. stromy jsou v GT5 hodně jednoduché textury, oproti tomu Forza nabízí daleko detailnější koruny. S diváky je to jakbysmet, v GT5 jsem byl docela zklamaný z byť animovaných ale pouhých 2D objektů, přičemž Forza jak známo disponuje plně třírozměrným obecenstvem, nota bene v daleko větším počtu unikátních postav.

Zcela opačné je to ale při pohledu na auta. Nejen že GT5 zobrazuje šestnáct autíček v jednom závodě (Forza jen osm), ale každé je vymodelováno s neskutečnou precizností, že v tomto případě si myslím je na místě tvrzení o fotorealistické grafice. Já sám jsem alespoň detailnější a hladší vozidla nikde jinde neviděl. Pohledy do kokpitu (Forza nemá) jsou pak také znamenité, přičemž skvěle pracuje dynamické stínování v interiéru i při pohledu za vozidlem, kdy se vnitřek vozu prosvětluje a ztmavuje podle aktuálního směru slunečního svitu.

Jenže v oblasti práce se světlem potažmo HDR efekty je opět situace opačná. Forza na identické trati často vykouzlí krásné sluníčkové odrazy, kdy se trať zaleje hřejivými paprsky, jenže v GT5 jsou tyto oslepující hrátky daleko méně patrné, stejně jako mírně horší a jednodušší textura oblohy. V oblasti řízení vozů se musí vycházet ze skutečnosti, že plná verze GT5 bude snad daleko lépe odladěná, protože nyní je to docela katastrofa. Nejenže AI jezdci nemají prakticky špetku vlastního rozumu a jezdí každé kolo po přesně nalajnované stopě, ale pokud zastavíte v jejich jízdní lince, klidně to do vás zezadu nabombí postupně celé startovní pole.

Nikdo se nevyhne, nikdo nezpomalí. Sice počítačoví soupeři často vyjedou sami mimo trať, ale když je předjíždíte, opět ani o kousíček neustoupí. O velmi přehnané citlivosti na zatáčení a neustálého pískání gum i při minimálním naotčení volantu se všude mluví, mě osobně připadne fyzika aut v porovnání s Forzou dosti špatná, pročež se autíčka i při velkém rejdu rozhodně moc realisticky nenaklání. Škoda, že v GT5 chybí svobodná kamera z vnějšího pohledu, takto se nedá moc usuzovat jak vypadá práce náprav na nerovném povrchu. Model poškození pak zcela chybí, ten by se ale do plné hry měl dostat nejpozději v podobě stahovatelného patche.

I když současné "demo dema" obsahuje ještě mnoho chyb a rozporuplných vlasností, které mě do váženého oslovení simulátor nepatří, jedno se GT5 již v tomto stádiu upřít nedá . Závodění je zde o něco atraktivnější a zábavnější než ve Forze zejména pro méně zkušené řidiče. Je to přátelé tím, že dvojnásobný počet vozů v závodě oproti Forze vám vlastně zaručuje po celou jízdu neustálé souboje o každou příčku, protože vláček vozů je dlouhý a roztahaný.

Prakticky nikdy se vám nestane, že nebudete mít před nebo za sebou žádného soupeře, takže je jízda hnedle daleko chytlavější. Však jsem malý počet vozů ve Forze dříve hodně kritizoval. Nicméně na vytříbenou fyziku, inteligenci a chování počítačových vozidel z Forzy se musí GT5 ještě hodně učit. Zatím se sice pěkně hraje, ale aby se v tom nejdůležitějším, tedy ovládání a chování vozů na trati přiblížilo svému konkurentovi, má před sebou ještě pěkný kus cesty.

Oficiální www stránka GT5 Prologue je zde.