Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

konzoleJako jednu z největších výhod konzolí oproti PC považuji instantní okamžité hraní zcela bez jakékoli práce navíc. Prostě mi vyhovuje fakt, že jedním tlačítkem konzoli zapnu, vložím disk, a během malé chvilky už můžu začít nerušeně hrát. Libuji si, jak zcela odpadá na PC stále delší a delší instalace, nutnost další instalace kvanta zbytečností, jako je např. Games for Windows Live, otravné zadávání sériových čísel a někdy dlouhé bastlení s nastavením grafiky a hardware pro slušný chod náročných her.

Nicméně mám obavu, aby se tento rychlý přístup postupně nezvrhl na skoro to samé martýrium nekonečných instalací, k čemuž se bohužel stále blíží koncept čtení dat na PS3. Zatímco v tomto je Xbox 360 na míle PS3 vzdálený, resp. má toto vyřešené o třídu lépe. Dá se říci, že nevolitelná instalace mi na mé PS3 vadí ze všeho nejvíce a proto v případě multiplatformovek dávám raději přednost xboxu. Sami asi víte, že ohledně instalace nenabízí PS3 uživateli vůbec žádnou možnost volby (až na pár výjimek). Buď výrobce hry od instalace zcela ustoupí, nebo ji hodí jako povinnou při prvním spuštění hry.

V tom prvním případě by volitelná instalace na pevný disk PS3 určitě citelně snížila nahrávací časy, které jsou na extrémně pomalé Blu-Ray mechanice o dost delší, než u těch samých her na xboxu. Nu a v tom druhém bych zase rád třeba odložil instalaci na pozdější dobu a nechtěl se nechat rozptylovat celý natěšený na novou hru. Smutným PS3 rekordmanem je v délce instalace Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, jehož povinné kopírování na pevný disk zabere dlouhé desítky minut a nelze je nijak obejít. Z toho by mě fakt šlak trefil, nic takového na konzolích propána nechci!

Přitom mi někdo vysvětlete tento zpátečnický přístup, když na xboxu je všechno v nejlepším pořádku: u naprosto každé hry se můžu sám svobodně rozhodnout, jestli hru hned spustím se smířením s tím, že načítání dat z disku bude krapet hlučnější a pomalejší. Anebo si můžu hru KDYKOLI za pár minut jedním kliknutím nainstalovat na pevný disk, což  při hraní ztiší mechaniku (byť kvůli pirátství disk stejně musí být vložen v mechanice) a o něco zkrátí nahrávací časy. Výborné a pohodlné řešení, které mi na PS3, už kvůli té pomalé mechanice, velmi schází.

Navíc je na PS3 oproti všem ostatním konzolím všechno strašně pomalé, právě dané tou pomalou Blu-Ray mechanikou. A to jak kopírování na disk při nucené instalaci (byť to je zpravidla menší počet dat), tak hlavně všemožné updaty, které v drtivé většině jsou zvláště u exkluzivit nejen mnohonásobně větší, než na xboxu, ale mnohem déle se kopírují/instalují. Typický update nějaké hry na xboxu vám zabere tak pouze několik sekund, navíc dosti často bez nutnosti restartu konzole, zatímco na PS3 je restart častější a doba updatu se měří spíše na minuty. To jsou věci, které by měli v Sony prioritně vyřešit, neb se bojím, aby tyto nešvary nepostihly na konec i celý zbytek konzolového trhu.

Nechtěl bych se dočkat toho, že konzolová hra bude vyžadovat nejdříve dlouhou instalaci, pak stažení a další instalaci dalšího velkého updatu (viz. třeba v tomto otravné Gran Turismo 5, kde základní prvky přidávali tvůrci za pochodu), restart konzole a pak konečně milostivé hraní. Jak vidno, stále to jde všechno řešit elegantnější cestou, jak ukazuje Xbox 360. Nicméně já si stále ještě perfektně užívám to nejpřímější a nejobyčejnější hraní na minulé generaci konzolí zcela bez nějakých instalací a updatů, jak mi to stále poskytují mé oblíbené konzole PSOne a Playstation 2. Však nedávno jsem si koupil za levný peníz už druhou PS2 do pracovny (první mám v obýváku), však co kdyby se ta první najednou rozbila? 🙂 A co vy, také vás prudí nutné instalace a nekonečna updatů na konzolích, které vždy znamenaly rychlé hraní bez obstrukcí?