Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

 

Anglický vývojářský a distributorský dům Codemasters si licenci F1 zakoupil poprvé pro rok 2009, kdy vydal svoji první oficiální F1 hru F1 2009 ještě pouze pro „menší” konzole Nintendo Wii a Sony PSP. Na nejsilnější konzole minulé generace vyšel hned následující ročník F1 2010 (PlayStation 3, Xbox 360 + PC), který byl velmi příznivě přijat a jako první velká F1 hra od Codemasters určitě uspěla. Vidíte, jak to letí. Nezdá se to tak dávno a už tu máme F1 2019.

V historické herní linii celé F1 série Codemasters s F1 2009 navázali na předchozí řadu Formula One 2001Formula One Championship Edition z roku 2006, kterou obhospodařovala Sony. Ještě před Sony oficiální licencované hry vydávalo EA (1999-2002) a ještě předtím licence patřila slavným Psygnosis, kteří vydávali parádní řadu Formula One her na první PlayStation (Formula One (1996)Formula One 99).

Já za absolutně nejlepší a dodnes nepřekonané hry Formule 1 považuji sérii Grand Prix od Geoffa Crammonda v distribuci MicroProse (5 titulů mezi roky 1992 – 2002). A ani jakákoli nová hra v podání Codemasters není lepší, to mi můžete věřit. Např. v Grand Prix hrách najdete kromě zaváděcích také ta oslavná a chladící kola po projetí cílem, kdy můžete divákům u trati dokonce i manuálně mávat (!), což je úžasně autentická funkce, jíž jsme se v současných formulích ještě nedočkali.

Celkově je nová F1 2019 již jedenáctým F1 titulem od Codemasters, protože mezinárodní automobilová federaci FIA vyžaduje jednu hru pravidelně každým rokem. A pokud uvažujeme pouze tu „dospělejší” řadu počínaje F1 2010, tak v tomto případě je F1 2019 jubilejním desátým titulem své série. Minulý ročník F1 2018 byl podle mne tím jasně nejlepším, co angličtí tvůrci za poslední léta vyrobili, a tak mi bylo jasné, že překonat svého parádního předchůdce bude letos podstatně těžší.

 

 

Nicméně naštěstí nová hra není vůbec tak strašná, jako zbastlené a vybrakované ročníky F1 2013-2015, protože protentokrát tvůrci ze své nové hry již nic podstatného nevybrakovali, jak tomu bylo právě párkráte v minulosti. Že to letos nebude žádná opravdu NOVÁ hra, dokazuje jednak dřívější vypuštění na trh zhruba o 2 měsíce dříve než loni, kdy F1 2018 dorazila až po prázdninách, a jednak prakticky stejná datová velikost, kdy je novinka jen o 100 MB větší, než tomu bylo minulý rok. Ano, obě hry jsou prakticky totožné, že mi skoro přijde, že by bylo pro nás hráče daleko lepší, kdyby F1 2019 Codies vydali spíše jako levnější datadisk či stahovatelný přídavek.

Jak vidno, nový ročník je v reálu jen drobně občerstvenou a doplněnou F1 2018, protože těch úplně stejných věcí je celá řada: až na pár světelných efektů je grafika z 99 % převzata z minulého roku, i kariéra byla také celá znovu použita v takřka stejné verzi jako o rok dříve, základ online multiplayeru (opět bez rozdělené obrazovky) zůstal také shodný, a nic se nezměnilo ani v nabídce herních a jízdních režimů. Fyzika, již dříve vytvořená s přihlédnutím k telemetrickým datům od promotéra F1 šampionátu Liberty Media je dostatečně kvalitní, takže byla také jen převzata z minulé hry a znovu nejhorší částí jsou ty zbytečné rozhovory s médii, opět se zlostným časovým limitem (max. 24 vteřin).

Minule tato interview kritizovali snad všichni nenativní angličtináři, tak mi hlava nebere, proč tuto stupidní funkci tvůrci zase použili. Kdyby rozhovory šly alespoň deaktivovat, ale to není možné. Ve verzi 1.03, kterou novináři dostali ještě před vydáním prodejní verze (jak tak koukám (1. 7.) na Steam, tak stejně žádnou další aktualizaci hra nedostala) je také plno technických chyb, což bylo i minulý rok: občas hra sama spadne, častěji se při načítání menu po závodě nevratně kousne do černé obrazovky a váš technický inženýr sem tam do rádia při jízdě plácá zase úplné nelogičnosti a nesmysly (např. „Gratuluji ke skvělému předjetí!”, když přitom jedete úplně sami apod.).

Velké novinky letošního ročníku jsou vlastně pouze dvě. Do hry přibyla nižší třída Formula 2 (škoda že není ještě nižší Formula 3), s níž si můžete zajet jakýkoli závod včetně celého šampionátu. A začátek kariéry dostal malý nástin příběhu o vaší rivalitě s dalšími dvěma smyšlenými závodníky, a to skrze 3 malé epizodky a 3 výseče ze závodů F2, kdy ale hnedle postoupíte do vyšší F1, aniž by na to mělo něco vliv. Příběhová složka tak nakonec působí trochu zbytečně, ale jako úvod je skvělá, nota bene když je to dobrý začátek třeba pro její podstatné rozšíření na budoucí rok a kompletně příběhovou kariéru, jakou mají v podobě režimu Cesta dva poslední ročníky fotbálku FIFA.

 

 

Jasně, napsat nějaký zajímavý a smysluplný příběh pro závodní hry je hodně těžká výzva, ale když to v EA Sports dokázali, proč by to nezvládli přes moře i v Albionu? Navíc Codies nemusí vařit z čisté vody, protože již pár zkušeností na tomto stále ještě vesměs neprobádaném poli mají (přece jen, příběhové závodní hry s licencemi nevycházejí každý rok…). Když v roce 2002 vyšel celkově 4. díl závodů cestovních vozů ze série TOCA jménem TOCA Race Driver, tak překvapil plnohodnotnou příběhovou kariérou za mladého jezdce Ryana McKanea.

Nicméně první příběhovou závodní hrou TOCA Race Driver zdaleka nebyl. Asi tou úplně první hrou, která do jedné spojila závodění a příběh, byla Final Lap Twin z roku 1989 pro konzoli Turbografx, kterou ale jen v Japonsku vydalo Namco. Do Evropy se dostal až jeden z mladších pokusů o příběhovou závodničku jménem R: Racing Evolution z roku 2003 také od Namca.

Další novinky v F1 2019 jsou již jen vyloženě kosmetické. Nově se mohou krom vás i umělí jezdci přesouvat v sezóně mezi různými týmy (transfery jezdců), drobně vylepšena byla i umělá inteligence směrem k větší agresivitě a nově se objevuje editor vzhledu monopostů (pro multiplayer) a editor helem a kombinéz (i pro ostatní herní režimy).

A dále už je to pořád to samé, ale stále dobré závodění zcela v intencích minulého ročníku, přičemž tím největším, a asi i jediným velkým lákadlem, je nová třída F2. Takže pokud vás z nějakého důvody poslední tituly F1 minuly, tak s F1 2019 chybu rozhodně neuděláte, ale pro majitele F1 2018 tu krom těch ef dvojek nic podstatného pro nákup novinky nevidím. Ale to fajn závodění, to tu opět nechybí.

Pro další informace o F1 2019 si přečtěte mojí nejpodrobnější a nejpečlivější českou recenzi na Zing.cz.

 

Hodnocení GamesBlogu: 7/10