Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Italské vývojářské studio Milestone z Milána je jedním z nejproduktivnějších herních domů na světě. Prakticky každý rok vydají klidně i tři tituly, nicméně podle toho také kvalita jejich her vypadá. Vývojáři se zaměřují hlavně na závodní automobilové a motocyklové hry, však sedí kousek od slavného závodního okruhu v Monze. Spolu s mega amatéry z francouzského studia Kylotonn to jsou asi nejhorší vývojáři závodních her současnosti. Drží je nad vodou ale hlavně tvorba závodních her na klíč pro mezinárodní motocyklovou federaci FIM skrze série MotoGP, SBK a MXGP, s kterými jsou již dlouhá léta monopolními dodavateli. Promotéři těchto šampionátů na přílišné kvalitě nijak netrpí, je jim šumák, jak hra ve finále vypadá, hlavně že se tím dobře propaguje závodění a marketingové oddělení má co rozdávat VIP klientům na závodech.

Druhou věcí je, že si většinu her v Miláně i sami vydávají, takže se nemusí o zisky s nikým dělit – však velcí vydavatelé se do města módy asi zrovna nepohrnou, tak Milestone ani nic jiného nezbývá. Problémem je, že studio nemá ani pořádný budget, ani zkušené vývojáře na to, aby do svých her dokázalo zapracovat pořádnou fyziku a  jízdní model, který je tak veskrze těžce arkádový i když ve studiu tvrdí opak. Mnoho veličin potřebých pro simulaci jízdy se v jejich hrách nepočítá na základě vstupních dat při jízdě v reálném čase, nýbrž jsou dobředu stanované a předpočítané, čímž se výrazně snižuje již tak vysoká hardwarová náročnost titulu, protože dobrá optimalizace byla studiu skoro vždy naprosto cizí. V jejich hrách i dnes přetrvávají takové anachronismy, jako je nepodpora myši u PC verzí, nutnost nastavování grafiky mimo vlastní hru v samostatném spuštěči, totální nepodpora velké většiny volantů od předních výrobců či velká náročnost na výkon počítače a uzamčené snímkování na mrzkých 30 FPS.

 

 

Letos mají v Milestone prý připravený zbrusu nový engine, který prý většinu výše uvedených chyb vyřeší, no uvidíme. Letos chtějí milánští vydat opět rovnou trojici her. Znovu se vrací k oficiálně licencované hře MotoGP 17 (15. 6.), motokros zastupuje třetí titul řady MXGP 3: The Official Motocross Videogame (30. 5.) a nevynechávají ani automobily skrze terénní závody Gravel (2017, asi jasná inspirace názvu sérií DiRT od Codemasters?). Já bych se ovšem vrátil ke dvěma ročníkům zmíněné motocyklové série MotoGP. V roce 2009 totiž licenci od promotéra šampionátu na dva roky získal vydavatelský dům Capcom. Po něm pak znovu přišel Milestone se svojí řadou. Capcom vývoj svěřil neznámému studiu Monumental Games z Anglie. Jakkoli pro ně byl ročník MotoGP 09/10 závodní prvotinou, tak již dříve spolupracovali na vývoji MotoGP her s Climaxem, takže nějaké zkušenosti měli. Jakkoli obě hry od Capcomu, tedy MotoGP 09/10 a MotoGP 10/11, nejsou žádná špičková díla, oproti tomu, s čím se o několik let později vytasili Milestone, to jsou hry mnohem, mnohem kvalitnější.

K Milestone se licence MotoGP vrátila nazpět pro sezónu 2013, nicméně následující ročník 2014 byl prakticky to samé,  Obě porovnávané hry, jako MotoGP 09/10 od Capcomu, tak MotoGP 14 od Milestone obsahují rozdělenou obrazovku. I když je ale MotoGP 14 podstatně mladší hra a v Itálii by měli mít podstatně více zkušeností než v Anglii u Monumental Games, tak MotoGP 14 oproti starší hře vypadá jako chudý příbuzný. Zatímco ve splitscreenu si u MotoGP 09/10 zajezdíte v kompletním startovním roštu dvaceti závodníků, které hra maximálně dokáže na trati počítat, v MotoGP 14 je protivníků pouze šest, protože Italové prostě nedokázali hru vyladit tak, aby byla schopna renderovat více jezdců a přitom zůstala plynulá. Uvědomte si, že když hrajete v singlu, tak hra každým okamžikem musí kolem vás náročně vypočítávat třeba deset okolních jezdců před vámi, zatímco ve splitscreenu dvojnásobek, což stojí velkou porci výkonu. Proto někdy grafika při rozdělené obrazovce nedosahuje kvalit obrázku při jízdě v osamocení.

 

 

MotoGP 09/10 ovšem splitscreen dokáže počítat naprosto hladce při 60 FPS, plném okolním provozu a s minimálně poníženou grafikou. Jenže MotoGP 14 dosadí pouze 6 protivníků, totálně ořeže grafiku a navíc má hra problém při jízdě vůbec dosáhnout alespoň 30 FPS, takže se na Xboxu 360 totálně cuká! Dalším příkladem, jak to Italové prostě zbastlili, je online multiplayer, kde v MotoGP 09/10 může v jednom závodě startovat opět plný dům dvacítky závodníků, zatímco na pozdějším MotoGP 14 pouze dvanáct. Tímto malým příkladem jsem chtěl jen ukázat, že Milestone jsou opravdu unikátním příkladem patlalů a vývojářů, kteří dělají ostatním konkurenčním tvůrcům závodních her velkou ostudu a stejně se stále drží na trhu jako klíště. Takže uvidíme, s čím se letos vytasí a jak dobré jejich hry budou. Osobně si ale nedělám velká očekávání, protože mám za to, že to dopadne podobně jako všechny ty roky nazpátek – dostaneme obsahově nabušené hry, které se ale nedají pohodlně hrát.